Szkoła Podstawowa nr 238 im. Christo Botewa
Wymagania edukacyjne z informatyki w klasie 4 szkoły podstawowej
-
W zakresie rozumienia, analizowania i rozwiązywania problemów uczeń:
-
analizuje problem opisany w zadaniu, określa cel do osiągnięcia i opracowuje rozwiązanie zadania,
-
wyróżnia kroki prowadzące do rozwiązania zadania,
-
formułuje algorytmy określające sterowanie obiektem na ekranie.
-
-
W zakresie programowania i rozwiązywania problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych uczeń:
-
tworzy ilustracje w edytorze grafiki – używa różnych narzędzi, stosuje przekształcenia obrazu, uzupełnia grafikę tekstem,
-
wybiera odpowiednie narzędzia edytora grafiki potrzebne do wykonania rysunku,
-
pracuje w kilku oknach edytora grafiki,
-
dopasowuje rozmiary obrazu do danego zadania,
-
tworzy animacje i gry w wizualnym języku programowania,
-
buduje skrypty określające sposób sterowania postacią na ekranie,
-
wykorzystuje polecenia sekwencyjne, warunkowe i iteracyjne,
-
programuje konsekwencje zajścia zdarzeń,
-
sprawdza, czy zbudowane skrypty działają zgodnie z oczekiwaniami, poprawia ewentualne błędy,
-
objaśnia zasadę działania zbudowanych skryptów,
-
tworzy dokumenty tekstowe,
-
wymienia zasady formatowania tekstu i stosuje je podczas sporządzania dokumentów,
-
wymienia i stosuje skróty klawiszowe ułatwiające pracę na komputerze,
-
wkleja do dokumentu obrazy skopiowane z internetu,
-
wstawia do dokumentu tekstowego obiekty WordArt,
-
tworzy w dokumentach listy numerowane i punktowane,
-
tworzy w dokumentach listy wielopoziomowe,
-
zapisuje efekty pracy w wyznaczonym miejscu,
-
porządkuje zasoby w komputerze lub innych urządzeniach.
-
-
W zakresie posługiwania się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi uczeń:
-
właściwie interpretuje komunikaty komputera i prawidłowo na nie reaguje,
-
wykorzystuje pomoc dostępną w programach,
-
właściwie zapisuje i przechowuje swoje prace wykonane na komputerze,
-
tworzy strukturę folderów, w których będzie przechowywać swoje pliki,
-
porządkuje pliki i foldery,
-
rozpoznaje najpopularniejsze formaty zapisu plików,
-
omawia przeznaczenie elementów, z których zbudowany jest komputer,
-
wymienia i klasyfikuje przeznaczenie urządzeń wejścia i wyjścia,
-
posługuje się różnymi nośnikami danych,
-
wyszukuje informacje w internecie, korzystając z różnych stron internetowych,
-
selekcjonuje materiały znalezione w sieci.
-
-
W zakresie rozwijania kompetencji społecznych uczeń:
-
uczestniczy w pracy grupowej, wykonując zadania i realizując projekty,
-
dba o właściwy podział obowiązków podczas pracy w grupie,
-
przestrzega zasad obowiązujących podczas współpracy z innymi,
-
wymienia zawody oraz sytuacje z życia codziennego, w których są wykorzystywane umiejętności informatyczne.
-
-
W zakresie przestrzegania praw i zasad bezpieczeństwa uczeń:
-
wymienia zagrożenia wynikające z niewłaściwego korzystania z komputera,
-
przestrzega zasad bezpiecznej i higienicznej pracy przy komputerze,
-
chroni komputer przed zagrożeniami płynącymi z internetu,
-
stosuje zasady bezpiecznego korzystania z internetu,
-
wymienia osoby i instytucje, do których może zwrócić się o pomoc w przypadku poczucia zagrożenia,
-
przestrzega praw autorskich, wykorzystując materiały pobrane z internetu.
-